Suomen Noutajakoirajärjestö

Suomen Noutajakoirajärjestö ry - SNJ

Suomen Noutajakoirajärjestö SNJ on Suomen Kennelliiton alainen valtakunnallinen noutajajärjestö. SNJ:n alaisuudessa toimivat noutajien alueelliset jäsenyhdistykset, jollainen siis Uudenmaan Noutajakoirayhdistyskin on. SNJ:n jäsenille näkyvin etu on Nuusku-lehti, joka ilmestyy neljä kertaa vuodessa. Myös uudet jäsenet saavat kaikki neljä lehteä liittymisajankohdasta riippumatta (niin kauan kuin lehtiä varastossa riittää).

Lisäksi SNJ järjestää mm. joka vuosi viikon mittaisen kesäleirin sekä eri lajien mestaruuskokeet. Jäsenetuihin kuuluu myös alennukset tietyiltä eläinlääkäriasemilta ja eläintarvikeliikkeistä. Luettelo jäsenetuyrityksistä löytyy mm. Nuuskusta. SNJ:n jäsenenä voi olla alueyhdistyksen, kuten UMN:n kautta, jolloin kaikki jäsenasiat (liittyminen, jäsenmaksut, osoitteenmuutokset) hoituvat UMN:n jäsensihteerin kautta.

Rotujärjestöt ja rotuyhdistykset

SNJ:ssä ja sen alueellisissa yhdistyksissä, kuten UMN:ssä, harrastetaan kaikkia noutajarotuja. Tämän lisäksi jokaisella noutajarodulla on myös oma rotujärjestönsä tai rotuyhdistyksensä, jotka kukin hoitavat oman rotunsa jalostukseen liittyvät asiat, antavat jalostusneuvontaa ja hoitavat pentuvälitystä. Rotujärjestöillä/rotuyhdistyksillä on myös omat lehtensä sekä internet-sivunsa, ja ne järjestävät myös näyttelyitä, kokeita ja muuta toimintaa.

Alla olevista linkeistä pääset tutustumaan rotukohtaisiin järjestöihin ja yhdistyksiin:

Chesapeakelahdennoutajien rotuyhdistys Chesapeakekerho ry

Kiharakarvaisten noutajien rotuyhdistys Kiharakerho ry

Kultaistennoutajien rotujärjestö Kultainen Rengas - Golden Ring ry

Labradorinnoutajien rotujärjestö Labradorinnoutajakerho

Novascotiannoutajien rotujärjestö Novascotiannoutajat ry

Sileäkarvaisten noutajien rotujärjestö Suomen sileäkarvaiset noutajat ry